SINOPSIS NOTA KULIAH 2



 ● Pengurusan boleh didefinisikan sebagai: aktiviti yang teratur (sistematis) bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004)
● Pengurusan ialah satu proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).
● Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins, 1984).
● Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988).
Apakah kaedah pengurusan yang biasa dipakai dalam bidang anda?

Pendekatan dan Kaedah Pengurusan:
i. Berpusatkan Pelajar
ii. Berpusatkan Bahan
iii. Berpusatkan Guru
iv. Berpusat Pelajar, Bahan dan Guru
Pendekatan dan Kaedah Khusus
i. Pengurusan Bahan Pembelajaran
ii. Pengurusan Tempat
iii. Pengurusan Masa
iv. Pengurusan Siapa Yang Mengajar

Konsep Guru dan Profesional: Guru yang profesional haruslah mampu menguasai dan mengurus 7 jenis pengetahuan berikut :
      Pelajar
      Pedagogi
      Kurikulum
      Konten-pedagogi
      Kandungan mata pelajaran
      Konteks pendidikan di Malaysia
      Tujuan dan falsafah pendidikan di Malaysia (Pedagogical Content Knowledge – Shulman, L.S. )

Faktor mempengaruhi kesediaan belajar

  •       Kematangan fizikal- berupaya dari segi kognitif, afaktif dan kemahiran
  •       Mengekalkan perhatian – beri tumpuan pengajaran guru, tumpuan mendengar, tumpuan minat Dorongan: penggerak untuk menimbul dan mengekalkan minat
  •       Sosial dan persekitaran: ajar murid sedia menerima orang lain, prihatin terhadap sekitar, tidak egosentrik, sedia terima pendapat
  •       Pengalaman sedia: murid lebih sedia dan yakin belajar sekiranya bahan pembelajaran


Prinsip Pembelajaran

  •       Latihan – murid dapat mengaplikasi apa dipelajari dan dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima dari guru
  •       Kondusif: suasa pembelajaran yang selesa dari segi minda, fizikal, emosi, rohani
  •       Bermatlamat: pengajaran berfokus akan memudahkan murid mengikuti secara teratur dan sisitematik dari senang ke susah, maujud ke abstrak dekat kepada jauh dll
  •       Penglibatan aktif: pelajar perlu dilibatkan dalam proses p&p. supaya pengajaran lebih hidup, ceria dan bermakna
  •       Persediaan awal: Persediaan guru dari segi memahami kandungan, persediaan bahan, latar belakang murid
  •       Mengkaji murid: analisis terhadap minat, kecenderungan, bakat, keperluan
  •       Unsur dorongan: Suasana pengajaran berbentuk dorongan dan meyakinkan murid. Elakkan merendahkan keupayaan. Banyakkan pujian, sokongan, penghargaan guru.


Comments

Popular Posts