BAB 8- PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
Teknik modifikasi
tingkah laku ini merupakan satu intervensi yang boleh digunakan oleh guru dalam
menguruskan tngkah laku dan disiplin di dalam bilik darjah.
Antara TEKNIK modifikasi tingkah laku
yang boleh digunakan adalah:
1) Peneguhan : peneguhan
positif, peneguhan negatif
2) Denda
3) Penghapusan/pelupusan
4) Prinsip Premack
·
Peneguhan ialah perkara yang dilakukan untuk
mengalakkan sesuatu perlakuan itu diulangi.
·
Menurut Rachlin (1991), peneguhan diberikan, pertamanya untuk
memuaskan kehendak individu; keduanya, untuk mengurangkan tekanan dan
merangsang otak.
·
Menurut Skinner (1990), peneguhan adalah apabila
sesuatu gerak balas atau tingkah laku yang dihasilkan adalah memuaskan, peluang
mengulang tingkah laku ini akan bertambah.
·
Peneguhan terbahagi
kepada 2:
1)
Peneguhan Positif
• Peneguhan positif ialah memberikan
sesuatu ganjaran setelah perlakuan itu ditunjukkan, yang menyebabkan perlakuan
itu diulangi
• atau diperkuatkan lagi.
• Dalam bilik darjah, peneguhan
positif ini diberikan sebagai salah satu bentuk motivasi dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
• Contoh-contoh peneguhan positif yang
boleh diberikan dalam bilik darjah ialah seperti
1.
Memberikan
kata-kata pujian selepas pelajar melakukan sesuatu kerja atau menjawab soalan,
2.
Memberikan
senyuman yang ikhlas
3.
Menepuk bahu pelajar sebagai tanda bangga.
4.
Memberi
hadiah
2) Peneguhan negatif
• Peneguhan negatif ialah rangsangan serta merta yang
tidak selesa atau menyakitkan yang diberikan selepas sesuatu tingkah laku
ditunjukkan.
• Organisme kemungkinan mengulang
tingkah laku yang dapat mengelak atau mengurangkan keadaan yang negatif.
• Peneguhan dapat dilakukan secara
berterusan atau berkala.
3) Denda
• Denda adalah satu proses atau tatacara untuk menghentikan atau mengurangkan berulangnya tingkah laku
yang tidak diingini.
• Skinner berpendapat bahawa denda
hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat sahaja. Selepas itu,
tingkah laku yang tidak diingini biasanya diulangi lagi.
• Contohnya, murid yang didenda,
kerana tidak boleh menguasai setengah-tengah kemahiran matematik, mungkin akan
timbulnya sikap kebencian terhadap pembelajaran matematik.
4) Pelupusan atau penghapusan
• Pelupusan bermaksud perlakuan yang
tidak diberi peneguhan akan lupus dengan sendirinya.
• Bertujuan mengurangkan dan melupuskan tingkah laku
yang tidak diingini.
• Sebagai contohnya, jika guru ingin seorang murid untuk bertindak laku
dalam cara tertentu, dia boleh mewujudkan situasi dimana murid-murid tidak
mendapatkan sebarang peneguhan atau perhatian selepas menunjukkan sesuatu
tingkah laku bermasalah.
5) Prinsip premack
• Konsep utama prinsip Premack ialah
mengaitkan aktiviti yang kurang diminati dengan aktiviti yang lebih diminati
untuk mengukuhkan tingkah laku terhadap aktiviti yang kurang diminati. Prinsip
Premack juga dikenali sebagai “Grandma’s Rule” yang berasaskan kenyataan “kamu
boleh keluar bermain selepas kamu habis memakan sayur-sayuran ini”.
• Sebagai guru, kita boleh menyelang
selikan aktiviti yang menarik dengan aktiviti yang kurang menarik dalam bilik
darjah untuk meningkatkan kadar pembelajaran murid.
• Contohnya, selepas mengakhiri mata pelajaran
matematik, satu aktiviti bermain komputer akan diadakan.
Kesan Teknik Modifikasi Tingkah Laku Terhadap Pengajaran & Pembelajaran
• Kemahiran atau teknik yang baru
dipelajari diberi peneguhan secara berterusan dan diikuti dengan secara berkala
supaya dapat dikukuh dan dikekalkan
• Peneguhan yang positif membawa
keseronokan adalah lebih berkesan daripada peneguhan negatif yang membawa
kesakitan.
• Prinsip pelupusan/penghapusan sesuai untuk memodifikasikan tingkah laku pelajar
yang tidak diingini.
• Membantu pelajar menguasai konsep
supaya mereka memperoleh ilmu dan kemahiran dengan tepat.
• Kadangkala, peneguhan negatif sesuai
untuk mendapatkan tingkah laku yang diingini. Misalnya, menarik balik pemberian
waktu rehat jika pelajar tidak mematuhi peraturan atau displin bilik darjah.
Ciri – Ciri Tingkah Laku Positif Dan Tingkah Laku
Negatif
•
Dalam
konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah
laku yang boleh merosakan kelancaran dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
khususnya di dalam bilik darjah.
•
Kajian
membawa kepada dua pecahan utama tingkah laku murid bermasalah iaitu, positif
dan negatif.
•
Tingkah
laku bermasalah positif yang dikenal pasti seperti perlakuan ingin tahu, cepat
belajar, pintar cerdas dan proaktif.
•
Manakala
untuk tingkah laku bermasalah negatif pula ialah perlakuan distruktif iaitu
tingkah laku anti sosial, disruptif berkaitan tingkah laku mengganggu, dan
akhirnya tingkah laku bergantung yang berlebihan.
• seseorang murid itu mempunyai masalah
bertingkah laku positif atau negatif, ia akan membawa kesan yang tidak baik
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
• Antara ciri-ciri yang ada
pada murid-murid yang bermasalah tingkah laku :
o
penumpuan
yang singkat,
o
memencil
dan menarik diri daripada aktiviti kelas,
o
terlalu
bergantung kepada seseorang,
o
tidak
mesra dengan guru dan orang lain,
o
gopoh dan tidak sabar,
o
motivasi
kendiri rendah,
o
agresif,
o
melanggar
perintah,
o
sentiasa
mempunyai perasaan negative,
o
memberi
jawapan sesuka hati,
o
kurang
kemahiran mengawal emosi,
o
perlakuan
hiperaktif dan sering resah serta kurang kepercayaan terhadap kebolehan diri.
• Tatacara Menyelesaikan
Masalah Disiplin
o
Setiap
masalah mempunyai jalan menyelesaian. Oleh itu, tatacara menyelesaikan masalah
disiplin penting dilaksanakan disekolah. Antara tatacara seperti berikut:
o
Guru
yang menerima aduan itu perlu memastikan kebenaran dan segala aduan dan
kesalahan adalah dianggap secara objektif.
o
Ketepikan
perasaan marah dan elakkan dari membuat kesimpulan terburu-buru tanpa
menyiasat.
o
Guru
perlu menentukan bahawa ada bukti berkaitan dengan tuduhan tersebut.
o
Pastikan
suasana adalah tenang antara guru dan pelajar sebelum menjalankan penyiasatan.
o
Beri
peluang kepada pelajar untuk memberi penjelasan terhadap sesuatu tuduhan.
o
Pelajar
diberi peluang untuk membela diri, hak untuk didengar dan mengemukakan alasan
dalam bentuk bertulis.
o
Pihak
lembaga Disiplin akan membuat keputusan dan hukuman dikenakan jika didapati
pelajar benar-benar bersalah.
o
Pihak
lembaga akan memberitahu ibu bapa pelajar.
o
Pelajar
akan dikenakan hukuman gantung dari persekolahan dalam tempoh masa yang
ditentukan atau tindakan lain yang bersesuaian.
• Faktor-Faktor Masalah
Disiplin Pelajar
o
Faktor diri pelajar
§
Mereka
gagal mengawal hawa nafsu diri dalam mengharungi kehidupan yang penuh pancaroba
§
Pelajar
gemar mencuba pelbagai perkara yang baru tanpa memikirkan kesannya
§
Mereka
membiarkan hawa nafsu menguasai diri
§
Maka
berlakulah kisah-kisah pelajar yang menghisap rokok, ponteng sekolah dan
merosakkan harta benda sekolah
o
Faktor ibu bapa dan keluarga
§
Ibu
bapa merupakan insan terdekat di anak-anak & persekitaran rumah dikatakan
sebagai kilang yang membentuk keperibadian seseorang
§
Persekitaran
tempat tinggal yang tidak kondusif spt kemiskinan serta kekurangan kemudahan
menyebabkan pelajar menghadapi ketegangan emosi. Hal ini akan membuatkan
tingkah laku pelajar di sekolah akan bermasalah disebabkan mereka terbawa emosi
mereka dari rumah.
o
Faktor sekolah
§
Kegagalan
pihak sekolah bertindak pantas dan telus dalam isu masalah disiplin pelajar
§
Merahsiakan
masalah disiplin sekolah mereka kerana tidak mahu nama sekolah terjejas
§
Pelajar
beranggapan tindakan mereka melanggar disiplin tidak akan dilaporkan oleh pihak
sekolah
• Kesan masalah displin
pelajar
o
Kesan kepada diri sendiri
§
Tidak
dapat menumpuhkan perhatian kepada proses P&P dalam kelas menyebabkan
prestasi mereka merosot
§
Menimbulkan
masalah kepada pelajar lain
o
Kesan kepada sekolah
§
Menimbulkan
persepsi negatif dalam kalangan guru dan pelajar dari luar serta ibu bapa
§
Rekod
buruk sekolah akan menjejaskan nama baik sekolah sebagai tempat melahirkan
modal insan kelas pertama
o
Kesan kepada negara
§
Imej
baik sesebuah negara itu dapat dilihat melalui sifat, tingkah laku serta akhlak
wargenegaranya dalam kehidupan seharian.
§
Memberi
kesan yang negatif kepada negara mengenai pandangan dunia luar. Para pelancong
tidak akan datang ke negara yang mempunyai masalah sosial. Hal ini kerana,
mungkin mereka akan bimbang akan keselamatan mereka. Apabila keadaan ini
belaku, ia akan menjejaskan institusi perlancong negaraseterusnya menjejaskan
ekonomi negara.
• Rumusan
o
Disiplin
penting bagi membolehkan proses dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
berlaku dengan berkesan dan teratur.
o
Disiplin
membolehkan aktiviti proses pengajaran yang dirancang oleh guru dapat
dijalankan dengan teratur tanpa gangguan.
o
Semua
pihak perlu bekerjasama dalam menangani maalah tingkah laku disiplin pelajar
sebelum nasi menjadi bubur.
o
Demi
mewujudkan generasi yang lebih berguna pada masa hadapan juga, langkah drastic
daripada semua pihak patut dilaksanakan.
o
Tindakan
dari satu pihak sahaja tidak akan membuahkan hasil. Jadi sama-sama kita
berganding bahu untuk menangani masalah ini.
Comments
Post a Comment