BAB 10- PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
•Menurut KamusDewan Bahasa & Pustaka edisi yg ke-4 (LINK)
Dalam pengertian umum, budaya merupakan seluruh
cara hidup masyarakat atau seluruh aspek pemikiran dan tingkah laku manusia
yang diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang lain melalui proses pembelajaran.
*Menurut
Hoy dan Miskel (1996), telah mendefinisikan bahawa budaya sekolah yang sihat
adalah sekolah yang hidup dalam persekitarannya tetapi boleh mengadaptasi dalam
jangka masa yang panjang dan berkembang.
*Ini
bermakna sekolah yang sihat berjaya mengurus tekanan dari luar dan berkesan
menggunakan tenaga yang ada untuk memahami objektif dan organisasi.
2). Model Iklim
Organisasi
*Model
ini mengandungi 5 kumpulan asas iaitu terdiri daripada konteks organisasi,
struktur organisasi, iklim organisasi, individu dan persekitaran individu.
Organisasi ini terletak dalam konteks persekitaran kebudayaan dan ekonomi serta
merangkumi aspek-aspek ekonomi, politik, sosial dan ciri-ciri penempatan.
*Iklim
organisasi atau dengan kata lain budaya organisasi itu akan mempengaruhi
individu dari segi tingkah laku dan ciri-ciri perbandingan seperti personaliti,
keinginan, kebolehan, kepuasan, matlamat dan pencapaian- Payne dan Pugh (1976).
3). Model
Organisasi Berkesan (Organizational Effectiveness Model)
*Dalam
model ini, beberapa perkara penting iaitu kuantiti produk, kualiti produk,
ketepatan, kebolehsuaian dan fleksibel.
*Kelima
kriteria ini adalah penting untuk mendefinisikan tentang kebolehan sesuatu
organisasi untuk menggerakkan kuasa pusat untuk mencapai matlamat dan membuat
pengubahsuain. Sekolah yang berkesan akan
menghasilkan pelajar yang mempunyai keputusan yang baik dan melahirkan
perlakuan pelajar yang positif iaitu para pelajar yang dapat menyesuaikan diri
dengan persekitaran dan boleh berhadapan dengan masalah yang timbul. -Mott (1972)
JENIS BUDAYA DISEKOLAH (LINK)
Budaya Instrumental
• Penekanan diberi kepada kemahiran dan sikap
pelajar untuk berjaya dengan cemerlang.
• Sekolah memberi nilai
yang tinggi kepada pencapaian yang tinggi dan kaedah – kaedah yang baik untuk
mencapai matlamat ini.
Budaya Ekspresif
• Penekanan diberi
kepada aspek – aspek seni, kreatif dan aspek – aspek yang menarik minat
pelajar
• Tujuannya ialah untuk memuaskan kehendak kreatif dan seni
para pelajar .
• Aktiviti diadakan untuk mereka menghilangkan ketegangan,
serta meluahkan tenaga tanpa sebarang kawalan daripada kakitangan sekolah.
Budaya Moral
• Dapat dilihat melalui amalan di
sekolah yang dilakukan untuk membentuk tingkah laku yang baik di kalangan pelajar
dan guru
CADANGAN PENAMBAHBAIKAN BUDAYA DISEKOLAH
1)
VLE-Frog: memberi pendedahan kepada guru-guru dan ibu bapa tentang
kepentingan penggunaan VLE-Frog dalam PdP.
2)
Kegagalan Capaian Internet: pihak sekolah berhubung dengan pihak yang
bertanggungjawab untuk memperbaiki capaian Internet.
3)
TVET: mengubah mentaliti masyarakat yang memandang serong terhadap
pembelajaran kemahiran vokasional.
4)
Budaya Penyayang: perlu dijalankan secara konsisten.
Comments
Post a Comment