BAB 5- PENGURUSAN BILIK DARJAH
Ø
Pengurusan bilik darjah masa ini adalah kompleks kerana melibatkan aspek
pengurusan serta pengajaran dalam satu masa yang sama. Di sekeliling guru
adalah masyarakat yang sentiasa melihat pekembangan pengajaran dan pembelajaran
di sekolah, melalui anak-anak mereka. Sehubungan dengan itu, bilik darjah perlu
diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pengajaran dan pembelajaran
dapat dijalankan dengan efektif serta guru boleh dinobatkan sebagai pendidik
berketerampilan cemerlang.
Ø Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan
pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran
dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006).
Ø
Ini
adalah pakatan di antara guru dan pelajar untuk mengurus segala aspek terdapat
dalam bilik darjah yang melibatkan pengurusan pelajar, kemudahan fizikal serta
aktiviti yang dilaksanakan agar satu alam belajar yang kondusif untuk sesi
pengajaran dan pembelajaran dapat diwujudkan (Mok Soon Sang, 2011).
Ø Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian daripada
proses pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk membina serta memupuk
tingkah laku pelajar dalam bilik darjah agar proses pengajaran dapat
dilaksanakan dengan lancar, manakala aktiviti penyampaian ilmu bertujuan
pelajar dapat mencapai objektif spesifik sesuatu pembelajaran.
Ø
CIRI-CIRI
BILIK DARJAH ABAD KE-21
o
Guru adalah fasilitator kepada
pembelajaran murid dan pencipta kepada persekitaran bilik darjah yang produktif
o
Fokus bilik darjah abad ke-21 adalah
pada murid
o
Kolaborasi kurikulum berasaskan
projek digunakan di dalam kelas
o
Dapat membangunkan kemahiran
berfikir aras tinggi dapat kemahiran komunikasi yang berkesan
Ø Susun atur bilik darjah abad ke 21
o
Dari segi susunan fizikal bilik
darjah,
o
Meja dan kerusi disusun dengan kemas
dan rapi mengikut kumpulan
o
Membolehkan pelajar terlibat aktif
dalam pengajaran dan pembelajaran
o
Konsep utama yang boleh diguna pakai
adalah campfire dan watering hole.
Ø Kemudahan bilik darjah
abad ke 21
o
Dilengkapi dengan kerusi
dan meja yang mencukupi
o
Papan hitam atau papan
putih
o
Sudut objektif
o
Ruang paparan hasil kerja
murid
o
Sudut objektif
o
Traffic light card
o
Parking lot
Ø Strategi menangani masalah dalam bilik darjah
o
Strategi
menangani masalah tingkah laku disiplin pelajar yang berkesan ialah bersikap
tegas dengan pelajar.
o
Ketegasan bermaksud guru perlu bijak memperjelaskan
ekspektasinya kepada pelajar.
o
Guru perlu tegas dengan memperjelaskan prosedur dan
peraturan di bilik darjah serta ekpektasi yang guru harapkan daripada
pelajarnya sebagai isyarat kepada pelajar supaya bertingkah laku seperti yang
dikehendaki dan tidak memberi peluang kepada mereka untuk melampaui garis
paraturan yang telah ditetapkan.
o
Strategi ini mungkin lebih sesuai digunakan bagi para
pelajar yang tingkah laku mereka sukar dikawal ataupun mereka kurang mendapat
perhatian dan layanan kasih sayang di rumah.
Ø
Kesimpulannya,
pengurusan bilik darjah seharusnya menjadi aspek yang penting dalam usaha ke
arah sistem pendidikan yang terbaik selaras dengan pembelajaran abad ke-21 yang
telah dilaksanakan sejak tahun 2014 lagi. Usaha yang dilakukan oleh pihak
kerajaan melalui pendidikan abad ke-21 telah menampakkan sistem pendidikan yang
bertaraf dunia dan memberi impak yang besar kepada sistem pendidikan di
Malaysia. Pengurusan bilik darjah yang dikatakan juga menjadi salah satu faktor
kecemerlangan pelajar.
Comments
Post a Comment