BAB 2- PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR
Definasi pengurusan
• Harold Koontz (1972) mentakrifkan
pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan bersama orang lain di
dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan.
• Mary Parker Follet (1995) mentakrifkan
pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui sumbangan orang lain.
• Menurut perspektif Islam, pengurusan
ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja dan menyempurnakan kerja
melalui fungsi- fungsi pengurusan secara fitrah
• Melalui dan bersama orang lain dalam
usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan menggunakan sumber- sumber
organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang dinamik
• Dan sentiasa berubah-ubah bagi mencapai
objektif organisasi demi mencapai al- falah di dunia dan di akhirat.
Definasi pembelajaran
•
Adalah suatu proses yang unik dan subjektif yang menghasilkan
fahaman, penghayatan dan kemampuan bertindak secara bebas. Pembelajaran juga
adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil
daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan serta perubahan
tingkah laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku
yang boleh diperlihatkan.
Peranan guru
•
Golongan
guru merupakan anggota sekolah yang terlibat secara langsung dalam perlaksanaan
kurikulum dan program pendidikan di sekolah. Peranan yang dimainkan oleh
seseorang guru dalam sesebuah sekolah amat penting terutama dari segi
pencapaian aspirasi dan matlamat sekolah.
•
Sebagai
tenaga pengajar dengan merancang aktiviti pelajar berdasarkan sukatan pelajaran
dan melaksanakannya dalam bilik darjah mengikut strategi pengajaran yang
sesuai.
•
Sebagai
pengarah pembelajaran dengan membimbing pelajar supaya mereka berusaha belajar
secara individu atau berkumpulan.
•
Sebagai
pengurus bilik darjah seperti menyusun rutin bilik darjah, menentu corak
penyusunan meja dan sebagainya.
•
Sebagai
ibu bapa kepada pelajar, demi menjaga keselamatan dan kebajikan pelajar.
Peranan ini akan membantu pelajar menyesuaikan diri dalam sekolah sebagai
sebahagian keluarga mereka.
•
Sebagai
pendisiplin yang bertanggungjawab menjaga disiplin pelajar serta membantu
mereka membentuk sahsiah dan kelakuan yang sejajar dengan nilai dan norma
masyarakat.
•
Sebagai
contoh model hidup di mana tingkah laku guru menjadi contoh teladan kepada
pelajar. Nilai-nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat
diterapkan dalam jiwa pelajar.
GURU YANG BERJAYA ADALAH GURU YANG MAMPU MEMPENGARUHI EMOSI PELAJAR SEMASA PROSES PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DIJALANKAN |
Comments
Post a Comment